Drukarki online i kasy fiskalne – najważniejsze pytania

Kilka słów wstępu

Ustawa o kasach online wchodzi w życie na początku maja 2019. W związku z tym już od 1 lipca 2020 roku branża HoReCa będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot należnego podatku z użyciem kas online. Jeśli do prowadzenia transakcji korzystacie z komputera POS, jak np. urządzenie Posiflex z dostosowanym oprogramowaniem sprzedażowym, to drukarki fiskalne online przesyłają raporty do Ministerstwa Finansów.

Jaki jest cel pojawienia się kas i drukarek online?

Wprowadzone przepisy i rozporządzenia dotyczące kas fiskalnych mają na celu unowocześnienie działania sektora finansowego. Umożliwi to szybszą reakcję i wykrywanie nieprawidłowości w ewidencjonowaniu przychodów i rozliczaniu podatków.

Jakie informacje będą wysyłane?

Urządzenia, o których mowa, będą przekazywać dane o transakcjach, kopie paragonów fiskalnych i dokumenty niefiskalne (np. raport dobowy lub informacje o przeglądach okresowych) – oczywiście wszystko drogą online. Dane będą przesyłane do Centralnego Rejestru Kas, którym zarządza Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie ze standardowym harmonogramem.

Czy każdy przedsiębiorca będzie miał obowiązek posiadania kas i drukarek online?

Wszyscy przedsiębiorcy będą objęci obowiązkiem posiadania kas i drukarek online, jednak moment realizacji będzie rozłożony w czasie.

W pierwszej kolejności kasy będą wymieniane na stacjach benzynowych oraz w warsztatach mechaniki pojazdowej i wymiany opon. Ich zmiany obowiązują od 01.01.2020 r. Kolejną grupą będzie gastronomia i hotelarstwo, a także sprzedaż węgla – tutaj wymiana musi nastąpić do 01.07.2020 roku. Natomiast do 01.01.2021 roku obowiązek wprowadzenia kas będzie obowiązywał w usługach budowlanych, kosmetycznych, fryzjerskich, fitness oraz wśród lekarzy i stomatologów.  

Czy każdy przedsiębiorca będzie miał obowiązek posiadania kas i drukarek online?
Czy każdy przedsiębiorca będzie miał obowiązek posiadania kas i drukarek online?

Co dalej?

Następnym etapem jest ustawa o podatku VAT, która umożliwi wprowadzenie kas fiskalnych lub drukarek online, a także ich poprawną fiskalizację.

Co z urządzeniami, które przedsiębiorcy posiadają?

W przypadku kas z papierową kopią homologacja wygaśnie 31 sierpnia 2019 r. (od 01.05.2019 obowiązuje zakaz wymiany pamięci fiskalnych). Kasy z elektronicznym zapisem kopii będą wydawane do dnia 31 grudnia 2022 r. Po tych datach możliwe będzie używanie  kas, ale nie będzie możliwa ich fiskalizacja oczywiście nie dotyczy to grup podatników wymienionych w poprzednim paragrafie, którzy mają obowiązek korzystania z kas on-line.

Są też dobre nowiny

Każdy, kto musi wymienić poprzednią kasę na nowe urządzenia online, może dostać jednorazowy zwrot części kosztu zakupu urządzenia (nie więcej niż 700 zł netto).